Διαβάσεις πεζών

Οι Διαβάσεις πεζών ενισχύουν την ασφάλεια και την ευκολία στην κίνηση τόσο των πεζών, όσο και των ατόμων που κινούνται με ειδικά αμαξίδια. Στην Αγία Παρασκευή διαπιστώνουμε ότι η κίνηση στους δρόμους είναι και δύσκολη και επικίνδυνη, αφού αρκετά συχνά μαθαίνουμε για ατυχήματα, που θα μπορούσαν ίσως να έχουν αποφευχθεί, αν υπήρχε η μέριμνα για σωστή και επαρκή χωροθέτηση και συντήρηση διαβάσεων.

Ο σκοπός της χωροθέτησης διαβάσεων είναι η αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης των μετακινήσεων και η βέλτιστη και ασφαλής κυκλοφορία οχημάτων και πεζών, συγκεντρώνοντας τις κινήσεις των πεζών σε συγκεκριμένα προεπιλεγμένα σημεία.

Υπάρχουν τρεις τύποι διαβάσεων
-Διαβάσεις που καθορίζονται μόνο με κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση
-Διαβάσεις που καθορίζονται με οριζόντια, κατακόρυφη σήμανση και με την προσθήκη αναλάμποντος σηματοδότη ενός πεδίου
-Πλήρως σηματοδοτημένες διαβάσεις

Οι δύο πρώτοι τύποι της διάβασης δίνουν άμεση προτεραιότητα στην κίνηση των πεζών, ενώ οι πλήρως σηματοδοτημένες διαβάσεις εναλλάσσουν την προτεραιότητα ανάμεσα στα οχήματα και στους πεζούς.
Ο τύπος της διάβασης που θα επιλεγεί πρέπει να είναι κατάλληλος για τις εκάστοτε συνθήκες της θέσης υλοποίησης, τα κυκλοφοριακά δεδομένα και τη συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου.

Πλεονεκτήματα Μειονεκτήματα τύπων διαβάσεων πεζών

Διαβάσεις πεζών με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση

– Άμεση προτεραιότητα στον πεζό
– Μικρό κόστος εγκατάστασης και συντήρησης
– Δεν είναι κατάλληλες για οδούς με μεγάλες ταχύτητες και μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους οχημάτων και πεζών
– Η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από τη συμπεριφοράκαι τη συμμόρφωση των οδηγών

Διαβάσεις πεζών

Διαβάσεις πεζών με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση με χρήση αναλάμποντος φωτεινού σηματοδότη ενός πεδίου για τα οχήματα

– Άμεση προτεραιότητα στον πεζό
– Δεν είναι κατάλληλες για οδούς με μεγάλες ταχύτητες και μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους οχημάτων και πεζών
– Η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από τη συμπεριφορά και τη συμμόρφωση των οδηγών
– Μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης και συντήρησης
-Πλήρως σηματοδοτημένες διαβάσεις σε κόμβο ή σε μεμονωμένα σημεία (φωτεινός
σηματοδότης τριών πεδίων για τα οχήματα και δύο πεδίων για τους πεζούς)
– Μπορεί να αποτελέσουν τμήμα ενός ολοκληρωμένου συστήματος ρύθμισης
κυκλοφορίας
– Συμμόρφωση οδηγών
– Πιο ασφαλείς σε σχέση με τις μη – σηματοδοτούμενες διαβάσεις
– Μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης και συντήρησης
– Χρόνοι αναμονής για πεζούς
– Καθυστερήσεις στη ροή των οχημάτων σε περίπτωση που δεν υπάρχουν αρκετοί πεζοί

Αξιολόγηση ανάγκης εγκατάστασης διάβασης πεζών

Ο προσδιορισμός της ανάγκης εγκατάστασης διάβασης πεζών και στη συνέχεια η επιλογή της θέσης και του τύπου διάβασης περιλαμβάνει δύο στάδια:

Στάδιο 1
Επί τόπου αυτοψία και καταγραφή στοιχείων που αφορούν στο φυσικό περιβάλλον και τις παρόδιες λειτουργίες του οδικού δικτύου.

Στάδιο 2
Συλλογή και επεξεργασία κυκλοφοριακών στοιχείων.

Επί τόπου αυτοψία
Η επί τόπου αυτοψία θα εκτείνεται σε τουλάχιστον 100 μέτρα εκατέρωθεν της αιτούμενης ή προτεινόμενης θέσης εγκατάστασης της πεζοδιάβασης, αν και το ακριβές μήκος μπορεί να αυξηθεί ή μειωθεί ανάλογα με την ύπαρξη άλλων δεδομένων.
Τα βασικότερα στοιχεία τα οποία πρέπει να καταγραφούν και να αξιολογηθούν είναι:
• Τα γεωμετρικά στοιχεία της οδού: Αριθμός λωρίδων, πλάτος οδοστρώματος και πεζοδρομίων και ύπαρξη μεσαίας νησίδας.
• Η ύπαρξη σημείων παραγωγής – έλξης μετακινήσεων: Σχολεία, εμπορικά ή αθλητικά κέντρα, νοσοκομεία, κ.λπ.
• Η ύπαρξη και οι θέσεις στάσεων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς επί της οδού.
• Το καθεστώς στάθμευσης της οδού.
• Οι συνθήκες ορατότητας για τη θέση της προτεινόμενης πεζοδιάβασης τόσο των πεζών, οι οποίοι ελέγχουν τη διερχόμενη κυκλοφορία οχημάτων, όσο και των οδηγών, οι οποίοι ελέγχουν την ύπαρξη της πεζοδιάβασης και τη χρήση της από διερχόμενους πεζούς. Χαρακτηριστικά εμπόδια τα οποία επηρεάζουν δυσμενώς την ορατότητα των χρηστών του οδικού δικτύου είναι διαφημιστικές πινακίδες, άλλος εξοπλισμός της οδού, ύψος και πύκνωση θάμνων και δένδρων.
• Η ύπαρξη τυχόν κάθετων οδών πλησίον της θέσης της προτεινόμενης πεζοδιάβασης, η απόστασή τους από αυτή και η ορατότητα που παρέχεται στους οδηγούς οι οποίοι βγαίνουν από τις οδούς αυτές.
• Η ύπαρξη παρόδιων εγκαταστάσεων.
• Η ύπαρξη άλλων σηματοδοτημένων ή μη διαβάσεων σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων.
• Ο φωτισμός της οδού.
• Οι υφιστάμενες ράμπες ΑμεΑ και υφιστάμενοι οδηγοί τυφλών.

Διαβάσεις πεζών

Συλλογή και επεξεργασία κυκλοφοριακών στοιχείων

Η συλλογή κυκλοφοριακών στοιχείων περιλαμβάνει:
• Φόρτους οχημάτων και πεζών. Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι συνήθως συλλέγονται για χρονική περίοδο δώδεκα ωρών (7π.μ. – 7μ.μ.) και το άθροισμά τους κωδικοποιείται ανά ημίωρο κάθε ώρας.
• Σύνθεση της κυκλοφορίας.
• Ισχύον τοπικό όριο ταχύτητας και σύμφωνα με το άρθρο 20 του Κ.Ο.Κ.
• Χρονικά διάκενα στη διέλευση των οχημάτων και ο βαθμός δυσκολίας των πεζών να διασχίσουν το οδόστρωμα.
• Ο βαθμός δυσκολίας των πεζών να διασχίσουν το οδόστρωμα εκτιμάται από τον χρόνο που περιμένουν οι πεζοί στο πεζοδρόμιο πριν διασχίσουν τον δρόμο.
• Κατηγοριοποίηση και καταγραφή πεζών ανά ηλικία. Για να μπορέσουν να διασχίσουν οι πεζοί οδόστρωμα οδού πλάτους επτά (7) μέτρων συνήθως χρειάζονται χρονικά διάκενα στη διέλευση των οχημάτων της τάξης των τεσσάρων με έξι (4-6) δευτερολέπτων. Παιδιά και ηλικιωμένα άτομα χρειάζονται μεγαλύτερα χρονικά διάκενα, διότι δυσκολεύονται να εκτιμήσουν την απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων που πλησιάζουν τη διάβαση.
Αντίστοιχα, ειδικές κατηγορίες, όπως τα άτομα με κινητικά προβλήματα, χρειάζονται χρονικά διάκενα της τάξης των δέκα με δώδεκα (10-12) δευτερολέπτων. Όσο μεγαλύτερος είναι συνεπώς ο κυκλοφοριακός φόρτος, τόσο μικρότερα είναι τα διάκενα της κυκλοφορίας και αντίστοιχα μεγαλώνει ο βαθμός δυσκολίας των πεζών να διασχίσουν το οδόστρωμα.
• Ιστορικό τροχαίων ατυχημάτων
Αναφορικά με την επιλογή του τύπου της πεζοδιάβασης σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς φόρτους (οχημάτων και πεζών), για την επιλογή διάβασης πεζών με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση ή και με τη χρήση αναλάμποντος φωτεινού σηματοδότη ενός πεδίου είναι δόκιμο να υπάρχει ένας ελάχιστος αριθμός πεζών. Ο ελάχιστος αυτός αριθμός κυμαίνεται περίπου στους 20 πεζούς/ώρα, αν και μπορεί να μειωθεί σε περίπτωση που οι μισοί των καταγεγραμμένων χρηστών κατά τη συλλογή των φόρτων είναι ηλικιωμένοι ή παιδιά ή 60 πεζοί κατά την διάρκεια του συνεχούς τετράωρου με τον υψηλότερο φόρτο.
Σε περίπτωση που οι φόρτοι των πεζών είναι αρκετά σημαντικοί πρέπει να εξετάζεται η εγκατάσταση πλήρους σηματοδοτημένης διάβασης.

Γενικά, όταν κατά τη διάρκεια της μέσης ημέρας υπάρχουν τουλάχιστον 100 πεζοί/ώρα για τέσσερις ώρες ή τουλάχιστον 190 πεζοί σε μία ώρα που διασχίζουν την οδό, ικανοποιείται μία από τις βασικές προϋποθέσεις για τη δημιουργία σηματοδοτημένης διάβασης πεζών.

Εκτός όμως από τον ελάχιστο φόρτο πεζών, πρέπει να υπάρχουν και λιγότερα από 60 διάκενα/ώρα (επαρκούς διάρκειας για τη διάβαση των πεζών) κατά τη χρονική περίοδο που παρατηρούνται οι παραπάνω φόρτοι πεζών.

Σε οδούς με διαχωριστική νησίδα επαρκούς πλάτους (τυπικού ελάχιστου πλάτους 1,50 μέτρου) για την αναμονή των πεζών, η απαίτηση αυτή ισχύει χωριστά για κάθε κατεύθυνση.

Η νομοθεσία περιγράφει με μεγάλη σαφήνεια τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία των διαφόρων τύπων διαβάσεων, ώστε πεζοί όλων των ηλικιών και άτομα με αμαξίδια να εξυπηρετούνται με ασφάλεια. Το ερώτημα όμως είναι αν ο δήμος είναι σε θέση να αφουγκραστεί τις ανάγκες των δημοτών. Μέχρι στιγμής διαπιστώνουμε ότι δεν φροντίζει καν για την επίστρωση των διαβάσεων με κατάλληλο χρώμα, ανθεκτικό στην τριβή και την έκθεση στα στοιχεία, με αποτέλεσμα αυτές να μην είναι πάντοτε διακριτές από τους οδηγούς και να τίθεται σε κίνδυνο η ζωή και η ακεραιότητα δημοτών και επισκεπτών.

* Οι φωτογραφίες του αρχείου της Ν. Σοφού προέρχονται από την πόλη της Καλαμάτας

 

Αναστασία (Νατάσα) Σοφού

 

Νατάσα Σοφού – Δημοτική Σύμβουλος Αγίας Παρασκευής με τη ΝΕΑ ΑΡΧΗ για την Αγία Παρασκευή

Νομικός

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *